despre pescuit

Pescuitul bate la cur fotbalul...

doua rame

Doua rame stau de vorba...- ce faci draga?- bine, tu?-sotul tau ce face ?- e la pescuit ...




impresii despre pescuit

marți, 12 ianuarie 2010

Despre gresatul mulinetelor

    Anul trecut ziceam ca ma apuc de curatatul sculelor... Am reusit sa curat doar tevile si betele  pana acum; urmeaza partea cea mai neplacuta pentru mine dar necesara,  curatatul mulinetelor. Nu ar fi asa greu daca nu ar fi multe ... si sunt. M-am hotarat sa curat si sa gresez  toate mulinetele. Cu acordul domnului Exu Pescaru alias Ionexu am sa copiez postul de pe forumul  www.pescuitul.ro.

M-am ocupat ceva timp cu studiul ungerii angrenajelor(tribologie) si am si ceva practica in sensul acesta.
Functionarea mecanismelor(angrenaje, parghii si lagare)unei mulinete are cateva particularitati:
-viteze mici de alunecare si rostogolire
-sarcini mici intre suprafetele de contact(exceptand japca)
-mase mici in miscare, mecanisme fine
-functionare intre -30 si 60grC si expunere la coroziune(umiditate+saruri)

Tinand cont de toti acesti factori, vaselina pentru ungere trebuie sa indeplineasca urmatoarele conditii(in ordinea
importantei):
-sa-si pastreze constanta vascozitatea(consistenta), in limitele de temperatura de mai sus, adica sa nu curga vara si
sa fie marmelada iarna

.
-sa aiba o vascozitate medie catre joasa. Sa aiba consistenta maionezei(nu dau cifre in gr. Engler, fiindca nu avem cu
ce masura)
-sa contina litiu si calciu.

In criteriile mentionate se inscriu multe tipuri de vaselina, inclusiv cea siliconica cu litiu si cea grafitata.
Important este cum reactioneaza la frig si care este consistenta ei la 20-30grC.
Daca are vascozitate(consistenta) mare, apar blocari in functionare

cu atat mai mult cu cat mecanismul este mai
complicat!
Este gresit ce a facut Armand, ca a
"subtiat" vaselina cu benzina.
Chiar diluata cu benzina, vaselina unge, dar benzina se evapora si vaselina se face in timp marmelada!
Vaselina trebuie diluata cu ulei pentru mecanisme fine(pentru masini

de cusut)

In concluzie, recomand pentru intretinerea mulinetelor urmatoarele:
-dupa 30-40 partide de pescuit, demontare si spalare cu benzina sau gaz.
-stergere, uscare completa

.
-ungere cu vaselina siliconica cu litiu sa grafitata, care sa aiba consistenta maionezei sau diluarea unei vaseline
pentru rulmenti(cu litiu si calciu) cu ulei pentru mecanisme fine.
-pe conturul de inchidere al capacului se pune un strat fin de vaselina de vascozitate mai mare(pentru etansare).
-in final cand mulinetele sunt montate, nu au mai ramas piese si fuctioneaza ca noi, se unge gatul proprietarului cu
licoarea preferata.

Fire intinse si mulinete fara rateuri.
         Mai sunt si alte postari acolo dar asta mi-a placut mie...
    In concluzie: eu personal le spal cu motorina, le degresez cu spray degresant apoi le ung cu vaselina siliconica pentru mecanisme fine, iar  rulmentii cu ulei pentru masina de cusut.
    Atentie mare la frana. E bine sa o desfaceti cu mare grija inainte de spalare, sa curatati discurile ( sa fie uscate la montare). Daca sunt umede se lipesc si nu mai functioneaza frina .
    Cam atat fac eu la ''fiarele mele''.   La modul ''amator'' cred ca este deajuns .
    Fir teapan tuturor ...

Niciun comentariu: